tirsdag 26. oktober 2010

Presidentvalget nærmer seg

Presidentvalget i Tanzania nærmer seg også. Datoen er satt til 31. oktober, og det er en del spenning i forbindelse med dette fordi opposisjonspartiet CHADEMA vokser. Selv om partiet er langtfra å være noen reell motkandidat til den sittende President Jakaya Kikwete og hans parti CCM er det ventet at folk fra de mindre partiene kan lage oppstyr i forbindelse med selve valget. Jeg har hørt folk her si at presidenten har sine metoder. I tillegg er nok mange tanzanianere redde for forandring. Landet har hatt stabil ledelse lenge, og ved å stemme på den sittende presidenten vet man iallefall hva man får.

De fleste studenter ønsker forandring og mer demokratisering og jeg tror dette er hovedgrunnen til at semesterstart for alle universiteter er utsatt til etter valget. Jeg har fått høre flere varianter av dette. Den ene er at studentene må stemme på sitt hjemsted. Den andre er at studentene må stemme på sitt studiested, ergo de får ikke stemt siden semesteret ikke er i gang. Det er vanskelig å vite hva som er sant, men uansett er det liten tvil om at det er en fordel for de sittende myndighetene at studentene ikke kommer sammen før presidenten er gjenvalgt. Mer om valget.


I dag drar Ole og jeg til Kenya for å besøke misjonærekteparet Spilling-Norbakken i Nairobi. Det er ikke så lange turen, drøye 5 timer i buss. Vi skal først besøke dem på skolen St.Pauls University ved Limuru og så drar vi hele gjengen på safari torsdag morgen. Planen er å være tilbake fra safari lørdag ettermiddag, og så får vi se hvor lenge Ole og jeg blir værende i Kenya. Vi regner med å være tilbake på Makumira om ca en uke.

2 kommentarer:

  1. Hei !! ønsker dere flotte dager i Kenya med gode venner og mye nytt å oppleve! Ta godt vare på dere selv og hverandre:) Klem, modern.
    ps hadde en koselig kveld hos Marita og Sondre i går.

    SvarSlett
  2. Åhhhh, jeg vil også til Kenya på Safari sammen med dere!!!

    SvarSlett