onsdag 6. oktober 2010

Eventyret er i gang!

Det mangler ikke på utvalget når bussen stopper...!
Nå har vi ankommet skolen i Makumira og eventyret er skikkelig igang.
Her er et utdrag fra dagboka for de siste dagene:

Mandag 4.oktober
Kjøpte swahilibøker og strømadapter til Ole, spiste på restaurant, vår kompis Thomas møtte oss
med bussbilletter for morgendagen. Slappa av noen timer på hotellet.
I 18-tida henta Thomas oss og tok oss med til DJs familie. Veldig koselig! Og morsomt å komme
utenfor bykjernen... Etter å ha hilst, spist og prata hos dem dro vi til en pub i nærheten med
kompisene til Thomas. Koselig! Føltes skikkelig som vi var blant venner: god steming, mye
latter og swahili-læring.
Besøk hos DJs familie.
Tirsdag 5.oktober
Thomas henta oss på hotellet presis kl 06, kjørte oss til bussen Dar Express. Avgangen skulle
vært kl 07, og vi var faktisk bare et kvarter forsinka! Så satt vi i buss hele dagen. Vi så
tre busser og lastebiler som hadde kjørt utfor, og en del stygge forbikjøringer, men følte meg
ellers ganske trygg. Kjøre- og hviletid er ikke overraskende et ukjent begrep her. Det var
den samme sjåføren som kjørte hele tida, fra vi dro fra Dar es Salam kl 07.15 til vi gikk av
bussen ved Makumira ca kl 18. Ca 650km! Eneste pause han fikk var ca 20 min halvveis. Jeg var
overrasket over at standarden på vei og buss var såpass bra - Ole sa akkurat det motsatte!
Ole Aleksander viser fram bussen vår.
Svensk buss er bra. Foran på bussen står det "Neema za Mungu"(Guds nåde) og "Glory to God".
Ikke alle var like heldige. Denne bussen kjørte forbi oss på veien og ikke så lenge etter lå den her, ca 100 meter fra veien. 
Busser på rasteplassen.
Skal det være en krakk?
Telefonnummerne jeg hadde fått til skolen var feil, så vi var litt i tvil om vi skulle dra til
Arusha først, men da vi plutselig kjørte rett fordi skolen var det like greit å dra dit. Vi
kom nok litt overraskende på folka på skolen, men de klarte ganske fort å organisere slik at
vi foreløpig er innlosjert på skolens gjestehus.

Onsdag 6.oktober
Litt varmt å sove uten aircondition og med masse mygg surrende på utsida av myggnettet mitt,
men det blir jeg vel vant til. I 6-tida våkna vi av at det kom en ny mzungu til gjestehuset.
Hun er tysk, heter Johanna, skal ta omtrent de samme fagene som oss og antagelig være i samme
tidsperiode. Bra å være flere i samme situasjon. Bilder av skolen kan dere finne på linken til høyre.

Etter en tur til minibank og supermarked fikk vi frokost på gjestehuset. Så viste
Mr.Heuser, tysk teologilærer, oss rundt på campus. Campus er ganske stort, med litt varierende
standard. Siden undervisningen ikke starter før president-valget er unnagjort, er det ganske rolig her
nå. Noen studenter går for-kurs, mens de fleste nok ikke kommer hit før semesterstart 5.
november. Nå har vi akkurat oppdaget at gjestehuset har Internett, så stemningen er dermed
ganske høy og vi håper vi får bo her en stund. Foreløpig må vi ordne mat selv, men når
semesteret starter kan man kjøpe mat på kantine for ca 5 kr pr måltid. Jeg er fortsatt usikker
på hvilke fag jeg får tatt her, men både Johanna, Ole og jeg er iallefall meldt opp på
master-nivå. Det er en start! Nå har jeg også begynt å innstille meg på å få en tanzaniansk
romkamerat etterhvert...

8 kommentarer:

  1. Overraskende med oppdatering i dag allerede :)
    Vi følger spent med deg! Teksten på bussen var betryggende:)Her er skikkelig høstvær!klem mam og pap.

    SvarSlett
  2. Nice, Stian! Så kjekt ut med den bussturen der, er jo delvis samme buss som vi har i Flybussen jo:) Men bra at dere har kommet igang, vil besøke dere!! (eller få besøk, alt etter...:P)

    SvarSlett
  3. Gøy at det er så mange som følger med her!
    Vi har nett på gjestehuset, så så lenge vi bor her har vi bra tilgang:)
    Einar: Vi har jo egentlig fri fram til 5. november, så du kan jo komme med et forslag på når det passer...

    SvarSlett
  4. Morsomt å få følge deg via blogg Stian. Jeg håper du får et fantastisk skoleår i Tanzania.

    Og så langt må jeg si at du har laget en veldig flott blogg. Jeg liker både designet og innholdet i den. Du får stikke innom hos meg, så finner du en liten utmerkelse og utfordring til deg der.

    SvarSlett
  5. høres ut som en bra reise stian

    hilsen herman(fetter)

    SvarSlett
  6. Dette høres jo strålende ut Stian! Kossen er Johanna?

    SvarSlett
  7. Hun er veldig hyggelig og litt bedre forberedt, så hun lærer oss litt swahili underveis. Hvem spør?

    SvarSlett