torsdag 19. mai 2011

Vi trodde det skulle bli sommer....

Så er sommeren på vei hjemme i steinrøysa, 17. mai er unnagjort, bunaden er tilbake i skapet og stadig flere har vel tatt årets første bad. Her i Arusha er det lite som minner om vår eller tegn på en varm sommer. De siste ukene har det regna hver eneste dag og jeg sover med superundertøy og ullteppe om natta! Så hvis du tenker at forkjølelse, snufs og nys er noe vi bare har i kalde nord, så tar du feil. Det er ikke bare de kulturelle fordommene vi har om Afrika som trenger å justeres, skal jeg si deg!
Men selv om været ikke er helt det man tenker seg når man tenker på Afrika lengter vi ikke hjem av den grunn. Nylig har vi feira bursdag for Happi, vært på 17.mai-feiring med nordmenn i Arusha, lest noen spennende teologiske artikler og jeg har blitt frastjålet lommeboka. I tillegg har jeg stiftet nærmere bekjentskap med den såkalte "Nairobi fly"(se bildet over). På et eller annet vis kom den seg inn i myggnettet mitt en natt og lagde fine brannsår både i panna mi og under det ene øyet. Etter et par dager med behandling med tannkrem på såret var det værste over. Nå har jeg bare et bittelite merke igjen. Wikipedia melder at Nairobi fly slipper gift på deg hvis den blir klemt mot huden. Snodig insekt, styr unna!
En annen snodig krabat vi stadig treffer på er det de på swahili kaller, "jongoo". Svart, skjellaktig tusenbein på størrelse med en stor wienerpølse (Se bilde over).
Romkameraten min er ikke akkurat noen ordensmann. Rommet var helt rydda da han kom tilbake etter å ha vært hjemme hos kona si i helga. Her er rommet vårt sånn jeg fant det bare en halvtime etter at han hadde kommet. Da sov han allerede, som nybakt far er det ikke mye søvn å få hjemme.
Så noen bilder fra bursdagsfeiringa for Happi 12. mai:
Og hvis noen lurte på åssen det gikk med lommeboka mi så blei den stjålet i en daladala i et turistområde rett ved kinoen. Jeg var på ut av bilen, og mens jeg venta på at de foran meg skulle flytte seg fikk den fingernemme tyven åpna glidelåsen på sidelomma på buksa mi og lirka ut lommeboka. Å stjele her er risky business. Flere tanzanianske kompiser har fortalt at de har sett folk bli drept for å ha stjålet kun småting. Det er det de kaller 'selv-justis', hvis noen blir tatt på fersken vil de bli tatt av mobben og enten grisebanka eller avliva. Han som tok lommeboka mi tok derfor en stor sjanse. At noen kan utsette seg for livsfare for 400kr, et Visakort som ble sperra idet han tok det og et par studentkort sier jo ganske mye om hvor urettferdig verden er... 
La oss streve for å gjøre verden til et mer rettferdig sted!

2 kommentarer:

  1. Hei ! Godt å høre litt om hverdagslivet deres igjen, selvom jeg ikke likte det om "Nairobi fly", men sånn er det jo "ute i den store verden". Litt av hvert som skjer...Koselig med bilder, dere ser godt ut :) Nå er det ikke lenge til dere skal hjem, så dere får nyte tiden og studielivet de mnd som er igjen :) Skal hilse fra kjentfolk, mange som gleder seg til du kommer hjem, både familie og venner :)God klem, mam.

    SvarSlett
  2. Så fint med blogg-nytt Stian :) Den Nairobi propellen misunner eg deg ikkje, Aotsj! Håper du har det bedre no! Deilig med regn da ;) Eg er jo vant med det frå nord-vestlandet, i Oslo er det jo berre sol! Uvant luksus!

    Synd med lommeboka, men det var visst like bra at han ikkje blei oppdaga... Vi hørte lignande historier frå Dakar, folk blei drept på open gate for steling! Det er heilt villt.

    heile Breisjåveien Helser Tanzania. Klem

    SvarSlett